Dag 2: Kessel - Oirschot - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 2: Kessel - Oirschot - Reisverslag uit Oirschot, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 2: Kessel - Oirschot

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

25 Juli 2014 | Nederland, Oirschot

Dag 2: vrijdag 25 juli 2014
Kessel – Oirschot: 137,9 km
Gefietst: 6 uur, 54 minuten en 40 seconden
Gemiddelde snelheid: 19,9 km/u

Gisteravond vlak voor de regen nog snel de boodschappen gedaan en op de terugweg bij Cafetaria de Viersprong (jaja…. Die bekende van vroeger toen we nog via de Napoleonsweg van en naar het Zuiden reden). De grote friet zuurvlees smaakte prima. We waren nog maar net terug op de camping en het onweren en regenen begon. Snel de spulletjes gepakt en op naar de recreatieruimte. Hier zaten we lekker droog en de tv stond nog steeds aan. Inmiddels waren er meer campinggasten die de recreatieruimte opzochten dus het werd er nog gezellig. Via internet de weersvoorspelling opgezocht en besloten om bij Vrienden op de Fiets in Oirschot te overnachten. Dit betekende dat we dus zo’n 140 km te fietsen hadden. De regen hield gisteravond al snel op en de hele nacht is het droog gebleven. Vanmorgen om half 7 zijn we opgestaan en hebben we heel rustig aan ingepakt. De bakker ging immers pas om 8 uur open. Om iets voor achten stonden we bij de bakker en we mochten gewoon binnen komen. Ze waren zelfs bereidt om de broodjes voor ons te beleggen met allerlei lekkers. We namen elk een broodje gezond en een broodje kaas met sla. De broodjes gezond hebben we aan een tafeltje in de bakkerij opgegeten en de broodjes kaas met sla gingen samen met 2 kruimelpudding taartjes de stuurtas in. Wat een service en luxe. Rond kwart over 8 pakten we de route weer op en staken we het veer naar Reuver over. Langs de Maas en dwars door fruitboomgaarden ging het richting Roermond. Hier moesten we dwars door het centrum en met wat gezoek (ook een GPS raakt de weg wel eens kwijt als er zoveel afslagen en kruisingen door elkaar lopen) staken we uiteindelijk de Maasbrug over en ging het via de Ooler plassen richting Wessem. Via een zeer toeristische route ging het door de bossen richting Panheel. Hier werden we ineens geconfronteerd met een hele kudde paarden die midden op het fietspad voor ons uit sjokten. Ze waren niet van plan om ook maar enige ruimte te geven en stelden zich enigszins dreigend naar ons op. Even pas op de plaats dus. Gelukkig kwam er een stel fietsers achter ons aan en de mannelijke helft stelde zich heldhaftig op en joeg de kudde naar de zijkant van het fietspad. Wij er snel achteraan dus. Door de consternatie waren we helaas vergeten om van dit tafereel een foto te maken. Eenmaal in Grathem ging het via allerlei veldweggetjes kriskras door de weilanden richting het Zuid-Willemsvaart kanaal. We reden nog geen 300 meter langs het kanaal toen Tonny ineens riep dat hij stukken aan zijn fiets had. Het bleek dat zijn voordrager losgeraakt was. Gelukkig was deze niet afgebroken maar was slechts de bevestigingsbout los getrild was. Even een inbussleutel uit de gereedschapstas gehaald en deze weer vastgedraaid. We maakten gelijk van de gelegenheid gebruik om ook de heerlijke kruimelpudding taartjes op te eten. Het was inmiddels 11 uur. Bij sluis 13 staken we het kanaal over en ging het via Nationaal Park de Grote Peel en de Somerensche Heide richting de bewoonde wereld. Bij Ospel begon het te regenen en we besloten om bij Natuurmonumenten in het cafe wat te eten en te drinken. Het was inmiddels 12 uur. Toen we naar een lange pauze weer verder gingen was het nagenoeg weer droog. Via mooie en soms bijna niet fietsbare zandpaden ging het richting Mierlo. Doordat we helemaal om Mierlo heen moesten fietsen zijn we de plaatsnaamborden van Mierlo wel 4 keer gepasseerd. Wat een groot dorp was dat. Wel mooi overigens. Langs het Eindhovensch Kanaal ging het vervolgens richting Geldrop en Eindhoven. In Eindhoven fietsten we dwars door de winkelstraten naar het station om vervolgens via allerlei fietspaden door de wijk Woensel richting Best te fietsen. Het was inmiddels al half 4 en de laatste loodjes naar Oirschot vielen mij (Mariken) zwaar. We zaten inmiddels al 6 en een half uur op de fiets. Iets over 4 uur reden we Oirschot binnen en bij het kerkplein stopten we even om de GPS in te stellen zodat deze ons naar het adres van Vrienden op de Fiets kon navigeren. Het bleek 1 straat verderop te zijn. Keurig op tijd (Tonny had gezegd dat we er rond 4 uur zouden zijn) kwamen we daar aan. Dit tot grote bewondering van Tiny en Harry. Wat een timing! En dat op zo’n lange afstand waarvan we ook nog eens ongeveer driekwart van de route wind tegen hadden. Tiny leidde ons rond in onze accommodatie welke bestond uit een volledig huis welke gelegen is in hun achtertuin. Het bevat op de begane grond een volledig ingerichte keuken, een badkamer met douche en apart toilet, een woonkamer met zithoek, tv , openslaande deuren en eethoek. Op de 1e verdieping bevinden zich 2 slaapkamers voorzien van tv. Daarnaast beschikken we ook nog over een eigen tuintje met tuinstel en houtkachel. Kortom: EEN SUPER TUINHUIS!!!! Op mijn vraag of ze ook Wifi hebben werd door Harry gelijk een draadloos modem gehaald en op onze slaapkamer aangesloten. Gratis Wifi in het hele tuinhuis was geregeld. Tiny ging ondertussen thee voor ons zetten terwijl wij de tassen van de fiets af gingen halen. Tonny zette de tv aan op de Tour de France en we konden de laatste 25 km van de etappe nog zien. Tiny bracht een heel dienblad binnen met een theepot, een goed gevulde theedoos, een schaaltje bokkepootjes en op tafel stond een schaaltje met chocolaatjes. Allemaal van het huis. Het ging erin als koek. Voordat ik ging douchen heb ik nog snel de fietskleding van gisteren en vandaag in een emmer sop gezet. Na het douchen dit uitgespoeld en buiten op een droogrek gehangen. Het was inmiddels tegen zessen en tijd om wat te eten te regelen. Omdat we over een complete keuken beschikken zijn we naar de Jumbo gefietst en hebben daar een heerlijke nasi goreng met babi pangang gekocht (en wat te drinken en te snoepen voor vanavond natuurlijk). Inmiddels was de zon weer gaan schijnen en hebben we met de tuindeuren open gegeten. Morgen hoeven we niet zo vroeg op want we hebben met Tiny afgesproken dat we om 8 uur willen ontbijten. Zij is dan net terug van haar nachtdienst. Aangezien we niet nog een keer zo’n lange etappe willen fietsen zullen we morgen waarschijnlijk de dag eindigen op een camping in Turnhout of Lille (B). Morgen wijken we dus bij Ulvenhout af van de route van de ronde van Nederland en gaan we Belgie in. De ronde van Nederland pakken we over een dag of 4 dan weer op bij Vlissingen.

P.S. voor de lezers uit Ewijk: Cafetaria het Trefpunt heeft hier om de hoek ook een filiaal!!!!