Dag 12: Harlingen - Groningen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 12: Harlingen - Groningen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 12: Harlingen - Groningen

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

04 Augustus 2014 | Nederland, Groningen

Dag 12 : maandag 4 augustus 2014
Harlingen - Groningen: 102,63 km
Gefietst: 5 uur, 21 minuten en 41 seconden
Gemiddelde snelheid: 19,1 km/u

Vannacht om kwart voor 3 begon het zachtjes te regenen. Daarna viel er af en toe nog een klein buitje. Vanaf vanmorgen 7 uur was het droog en toen we buiten de tent kwamen zagen we dat de lucht zelfs grotendeels blauw was. Vooralsnog kwam de weersvoorspelling dus nog niet uit. Om 8 uur fietsten we weg en was het al redelijk warm. Via allerlei dorpjes en grotere plaatsen Franeker en Leeuwarden ging het richting het oosten. Na Leeuwarden ging het vervolgens door de polder. Om 11 uur zagen we in “het altijd bruisende” gehucht Veenklooster eindelijk een terras dat open was. Het bleek een lunchcafe te zijn dat net weer open was na 3 weken vakantie. We bestelden 2 cola en kregen vervolgens 2 colaatjes die nog uit de fles kwamen die vast en zeker voor hun vakantie al geopend was. Er zat totaal geen prik meer op. Maar goed……. Het smaakte nog altijd beter dan de aanmaaklimonade die we al de hele ochtend aan het drinken waren. Hierna ging het voor de verandering maar weer eens over oneindig lange paden langs kanalen naar Groningen. Gelukkig hadden we de wind in de rug. Om kwart voor 2 stonden we al bij ons overnachtingsadres van Vrienden op de Fiets voor de deur. Ruim een uur te vroeg dus. Gelukkig was Henk Valk (onze gastheer) thuis en werden we hartelijk ontvangen. We moesten de tassen die we binnen nodig hadden van de fiets halen en binnen zetten. Met de rest gingen we een paar straten verderop naar een garagebox. Hier hebben we onze fietsen geparkeerd. Henk woont aan de rand van het Noorderpark en op 10 minuten wandelen van het centrum van Groningen. Zijn huis bestaat uit een beneden- en bovenwoning en heeft 2 voordeuren (net zoals bij opa en oma Vastbinder vroeger op de Dominicanenstraat in Nijmegen). We werden door zijn woongedeelte op de benedenwoning naar de tuin geleid voor een lekker glas jus d’orange. Tijdens de wandeling door zijn woning keken we onze ogen uit. Henk is verzamelaar van koekoeksklokken, zeeuwse klokken, staande klokken en pendules. Zijn muren hangen er mee vol en als er geen muur voor handen is, dan staat het wel ergens op een kast of tafel. Het zijn er in ieder geval honderden!! Gelukkig slaan ze niet allemaal (hij heeft ze uitgeschakeld) anders zou je er gek van worden. Vroeger wilde Henk klokkenmaker worden, maar uiteindelijk is hij onderwijzer in het basisonderwijs geworden. Een paar jaar terug is hij met de VUT gegaan en heeft hij zijn hobby actief opgepakt. Er hangen/staan klokken bij die uit 1800 zijn. Zijn huis is dan ook beveiligd en voor een vermogen verzekerd. Bij iedere klok hoort een verhaal en wij hebben er een aantal mogen bewonderen. Onwijs leuk! Daarna werden we rondgeleid door de bovenwoning. Hier heeft Henk de gastenkamers, ontbijtkamer, keuken en badkamer voor de gasten. Het blijkt dat hij naast gastadres voor Vrienden op de Fiets ook als B&B te boeken is (uiteraard tegen een duurder tarief). Onze kamer bevind zich op de bovenste verdieping en is ruim te noemen. Ook hier staan meer dan 20 klokken. Gelukkig tikken en slaan ze niet. Verder beschikken we over een zitje, een tv en een internetverbinding. Nadat we ons opgefrist hadden zijn we de stad ingelopen. Het was nog steeds prachtig weer en het ijsje van de ijssalon en het drankje op het terras smaakten dan ook prima. Rond 5 uur zijn we op zoek gegaan naar een leuk restaurantje en die vonden we op het grote plein. Het werd restaurant Zomers en we hebben heerlijk gegeten in de binnentuin. Daarna zijn we teruggelopen naar ons gastverblijf en hebben om de hoek bij de supermarkt nog het een en ander gekocht voor vanavond en morgen. Morgen gaat het richting Dalerveen alwaar we een overnachting op een camping voorzien hebben.