Dag 11: Schoorl - Harlingen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 11: Schoorl - Harlingen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 11: Schoorl - Harlingen

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

03 Augustus 2014 | Nederland, Harlingen

Dag 11 : zondag 3 augustus 2014
Schoorl - Harlingen: 93,5 km
Gefietst: 4 uur, 2 minuten en 43 seconden
Gemiddelde snelheid: 23,1 km/u

Vanmorgen om 8 uur opgestaan en de spullen aan de fiets gehangen. Vervolgens om half 9 aan het ontbijt en om 9 uur op de fiets. Het was prachtig weer en de wind in de rug. Via de duinen ging het eerst naar Petten alwaar we langs de nog in gebruik zijnde kernreactor kwamen. Daarna ging het nog een klein stukje langs de kust om voor Callantsoog de polder in te gaan richting Afsluitdijk. In de polder was het erg rustig en kwamen we nauwelijks verkeer tegen. Zelfs in de spaarzame dorpjes waar we doorheen kwamen was het rustig. Rond een uur of 11 waren we bij de afsluitdijk en mochten we gelijk al wachten omdat de sluis net open ging. Er gingen een aantal boten in en uit het IJsselmeer. Daarna konden we met de wind in de rug en met snelheden oplopend naar 30 km/u over de afsluitdijk naar Friesland fietsen. Aan de Friese kant van de afsluitdijk hadden we weer de mazzel dat de sluis net voor ons open ging. Dit keer moesten we een stuk langer wachten want hier gingen heel veel boten in en uit. Daarna was het nog slechts een ½ uurtje fietsen naar Harlingen. Om 13 uur waren we bij camping de Zeehoeve (pal achter de dijk en vlak voor Harlingen)en kregen we een leuk plekje op het trekkersveld toegewezen. We hebben zelfs een picknicktafel bij onze plaats. Toen ik ging douchen kwam ik erachter dat je gratis koud water hebt en als je warm wilt douchen moet je 50 cent in de muur stoppen. Gelukkig was het koude water niet zo heel erg koud en heb een koude douche genomen. Tonny heeft wel 50 cent meegenomen want die wilde wel warm douchen. Er staat ook een verdwaalde stroompaal vlak bij onze tent met een Eurostekker aansluiting. Laat ik nou ook een adapter hiervoor meegenomen hebben. De GPS kon dus mooi aan het stroom. Rond 14 uur zijn we naar het centrum van Harlingen gefietst. Daar de fiets geparkeerd en door het gezellige centrum en de haventjes gelopen. Bij de ijssalon natuurlijk ons welverdiende ijsje gekocht en gezellig bootjes kijken. Het was gezellig (niet overdreven dus) druk in Harlingen. Ook nog even gekeken bij de vertrek- en aankomsthal van de veerdienst naar Terschelling. Rowan stapt hier immers over een week op de boot voor een weekje vakantie met haar vrienden. Na ons rondje Harlingen op de terugweg bij de Jumbo nog wat te snoepen en te drinken gehaald. Vanavond eten we in het restaurant bij de camping. Morgen gaan we niet verder langs de kust, maar steken we binnendoor via Franeker, Leeuwarden en nog wat andere kleine plaatsjes naar de zuidkant van het Lauwersmeer. Daar pakken we bij Zoutkamp de route van de Ronde van Nederland weer op.