Dag9: Meursault (F) - Matour (F) - Reisverslag uit Matour, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag9: Meursault (F) - Matour (F) - Reisverslag uit Matour, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag9: Meursault (F) - Matour (F)

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

30 Juni 2013 | Frankrijk, Matour

Dag 9: 30 juni 2013
Meursault (F) – Matour (F)
Afstand: 98,5 km
Gefietst: 5 uur en 25 minuten
Gem. Snelheid: 18,1 km/u

Vanmorgen om 8 uur opgestaan en het brood bij het winkeltje opgehaald. Daarna rustig alles afgebroken en ingepakt en rond 9 uur zijn we naar het terras bij de bar gegaan. Hier hebben we ons brood gegeten. Om half 10 bij de receptie afgerekend en vertrokken. Vandaag was het prachtig weer dus ook ik voor het eerst in korte broek en shirt korte mouw. In Meursault bij de pinautomaat nog snel wat geld getankt (Hey Wes! Dit keer lukte het wel!!) en via een prachtige fietsroute dwars door de wijnvelden van de beste Bourgondische wijnhuizen ging het richting Chagny. Hier moesten we even een stukje een alternatieve route zoeken i.v.m. een zeer uitgebreide markt. Met een GPS is dat natuurlijk een koud kunstje en zaten we zo weer op de route. Hier begon de Voie Verte (een mooi geasfalteerd fietspad langs de Saone (1e stuk) en verderop vanaf Givry over een oude spoorlijn helemaal naar Cluny. Op het fietspad net voorbij Chagny haalden we een bekend stel in. Het waren de man en vrouw die we op de 2e dag van onze tocht op de Ravel 2 route in Belgie ook al ingehaald hadden. Zij bleken de kortere route over Langres gefietst te hebben. Heel even kort met elkaar gesproken over de afgelopen dagen en toen weer verder. In Givry hadden we nog even een klein akkefietje met de Gendarmerie. We waren namelijk niet gestopt bij een stopbord en dat wilden ze ons even laten weten. We speelden dus even de vermoorde onschuld en spraken even geen Frans meer en toen kwam alles goed. We kregen een waarschuwing en mochten onze weg vervolgen. Klokslag 13 uur reden we Cluny binnen en hier eindigde deel 1 van de boekjes van Onbegrensd fietsen naar Barcelona. We vonden dat we wel iets lekkers verdiend hadden en zijn neergestreken op een terras. Hier hebben we beiden een Pizza Hawaii gegeten en rustig een uur gezeten. Vanaf Cluny zit al het vlakke werk erop en begint het echte werk………. Het klimwerk!! De laatste 25 km van vandaag gingen dus omhoog. Het waren nog relatief weinig hoogtemeters, maar het begin is gemaakt. Rond 16 uur arriveerden we op de Camping in Matour. Wederom werden we door de beheerder in het Nederlands begroet. Je zou haast denken dat Nederlanders alle campings in Frankrijk aan het overnemen zijn. Tot nu toe slechts 1 camping gehad waar Frans gesproken werd (Velles sur Moselle). We mochten zelf een plekje uitzoeken. Wederom hebben we een leuk plekje uitgekozen vlak bij het sanitairgebouw. Aangezien we vanmiddag al warm gegeten hebben eten we vanavond iets van brood of zo. Het valt ons overigens wel op dat wij alleen maar fietsers inhalen onderweg (zelfs af en toe mensen op racefietsen). Fietsen wij nou zo hard???? (voor ons gevoel niet!). Het is wel leuk om te zien dat we niet de enigen zijn die de route naar Barcelona fietsen. De meesten die wij gesproken hebben kiezen echter voor de oostelijke variant (via het Rhonedal en de Ardeche) en niet voor de westelijke variant (via het Centraal Massief) zoals wij. Ben benieuwd hoeveel we er daar nog tegen gaan komen.

• 01 Juli 2013 - 09:01

Wendy Niels:

Beetje laat, maar alsnog gefeliciteerd Mariken!!!
    En wat ik zo lees gaat het hartstikke goed met jullie fietstrip!!
    Ga zo door!!
    Groetjes,