Dag 19: Durban Corbières - Llauro - Reisverslag uit Llauro, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 19: Durban Corbières - Llauro - Reisverslag uit Llauro, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 19: Durban Corbières - Llauro

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

10 Juli 2013 | Frankrijk, Llauro

Dag 19: 10 juli 2013
Durban Corbières (F) – Llauro (F)
Afstand: 84,7 km
Gefietst: 4 uur en 46 minuten
Gem. snelheid: 17,7 km/u

Vanmorgen om 6 uur opgestaan en begonnen met inpakken. Rond 6.15 uur stond ineens Luis (een spaanse fietser) bij onze tent. Tonny had hem gisteravond rond 9 uur al gesproken toen hij aankwam op de camping. Hij was bij zijn zus in Clermont Ferrand (F) op visite geweest en nu op de weg terug naar huis (net over de grens in Spanje). Hij wilde weten waar we vandaan kwamen en welke route we fietsen. Hij fietste elke dag tussen 5 uur en 11 uur in de ochtend, daarna ging hij ergens zitten schilderen of schrijven en van 15 uur tot ca. 21 uur fietste hij dan weer. En altijd zocht hij een camping municipal op, want die zijn altijd toegankelijk en de receptie is alleen maar open tussen 8 uur en 19 uur. Op die manier kun je dus altijd gratis kamperen. Heel slim bekeken van die Luis. Vanmorgen kwam hij nog even afscheid nemen en een kaartje met zijn naam en adres afgeven. Mochten we besluiten om toch nog Spanje in te fietsen (of een andere keer als we op vakantie in de buurt zijn) dan kunnen we altijd bij hem terecht voor een slaapplaats. Rond half 7 was alles ingepakt en na wat boterhammen gesmeerd en gegeten te hebben vertrokken we om kwart voor 7. Bij het verlaten van de camping moesten we een waterbekken oversteken waar nog een laagje water in stond. Tonny was hier gisteren lopen al bijna uitgegleden door de algen en vandaag ging hij er bijna met de fiets onderuit. Het ging maar net goed. Gelijk kregen we de beklimming van de Col D’Extreme voor de kiezen. Die viel inderdaad reuze mee en we waren zo boven. Daarna daalden we af na Tuchan en kwamen in een vallei. Hier konden we een behoorlijk stuk in een flink tempo vlak fietsen. Daarna kwam er een kort heftig klimmetje van zo’n 2 km (die was meneer Benjaminse vergeten te vermelden in zijn boekje) en ging het verder richting Estagel. We kwamen ook nog door het plaatsje Latour de France en hier kregen we een klim van 12 kilometer te verwerken met een hoogteverschil van ca. 400 m.Deze was prima te doen en al snel daalden we af naar Ille sur Tête. Om half 11 hebben we hier een terrasje gepakt en nog wat boterhammen gegeten. Hierna volgde nog een heel mooi stuk route dwars door de wijn- en fruitgaarden. De laatste 9 kilometer van de fietsdag brachten ons via een pittige klim(het was bloedheet, zo’n 33 graden/geen wind) naar de Camping Al Comu in Llauro. Hier arriveerden we rond 12 uur en werden zeer hartelijk ontvangen door de Nederlandse campingbeheerders (vader, moeder en zoon). We kregen eerst een blikje frisdrank aangeboden en hebben gezellig wat zitten kletsen/bijkomen. De reliëfkaart van de streek kwam op tafel en we konden heel goed zien dat het voor ons gedaan is met het klimwerk. Morgen hoeven we nog maar zo’n 30 km te fietsen en dan zit onze fietstocht erop. Dan zullen we op onze eindbestemming Argeles sur Mer aankomen. Vanavond komt er een rijdende Crêperie op de camping en dus eten we vanavond lekker Crêpes.

• 10 Juli 2013 - 21:43

Bas:

Ha Mariken,
    Wij zitten op schema. Nu dus in Latour. Niet te geloven: op de col d'extreme kwam ik een collega tegen. Wist dat hij ook naar Zuid Frankrijk ging, achtte de kans dat ik hem zou treffen 0. Wat een k**dag die van Pézenas naar Bizanet. Pas na Capastang een beetje leuk. Veel fout gefietst en inderdaad nooit meer het CdM. Waarom niet bovenlangs naar Capestang? Benjaminses offday.
    Veel plezier nog en wel thuis!
    Bas

• 10 Juli 2013 - 23:32

Willem Kuppens:

Nou luitjes. Nog effe en dan zit deze monstertoer er op. Complimenten!!
    En nu nog maar een paar dagen lekker genieten.
    Tot ziens volgende week.

Pa/ma