Dag 13: Le Puy en Velay - Lac Naussac - Reisverslag uit Naussac, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 13: Le Puy en Velay - Lac Naussac - Reisverslag uit Naussac, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 13: Le Puy en Velay - Lac Naussac

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

04 Juli 2013 | Frankrijk, Naussac

Dag 13: 4 juli 2013
Le Puy en Velay (F) – Lac Naussac (F)
Afstand: 73 km
Gefietst: 5 uur en 24 minuten
Gem. snelheid: 13,5 km/u

Vannacht heeft het nog even geregend, maar vanmorgen om kwart over 6 toen we wakker werden was het weer droog. Om 7 uur was alles weer ingepakt en om 7.15 uur zaten we weer op de fiets. Nadat we Le Puy en Velay uit waren gefietst konden we via een Voie Verte (mooi fietspad) onze weg vervolgen. Deze Voie Verte ging over een oude spoorlijn en de 1e klim van de dag naar 1000 m hoogte werd op deze manier een makkie. Voordat we boven waren moesten we nog door 5 tunnels fietsen (volledig verlicht: lichtschakelaar bij in- en uitgang van de tunnel) en over een houten viaduct. Daarna daalden we een paar honderd meter af naar de Loire (hier maar een bergriviertje). Uiteraard moesten we aan de andere kant die paar honderd meter ook weer omhoog (klim nr. 2). Er volgde nog een korte afdaling en toen kwam het klapstuk van onze reis: de klim van 20 km naar 1264m hoogte. We hebben deze op gepaste wijze (heel rustig en met de wind in de rug) beklommen. Toen we boven waren keken we uit over een prachtig dal. Beneden in de diepte zagen we het Lac Naussac al liggen. Met een behoorlijk gangetje daalden we af naar Langogne. Niet te hard, want de wind waaide stevig. In Langogne moesten we de afslag nemen naar het meer. Meestal ligt een meer onderaan een berg, deze ligt erboven!! Dat was nog even ploeteren. Rond 13 uur arriveerden we bij de camping die prachtig in terrassen tegen de helling ligt aan het meer. Kennelijk is het echte seizoen hier nog niet begonnen want het is erg rustig op de camping. We mochten zelf een plekje uitzoeken. Het is een plekje geworden met een prachtig uitzicht over het meer, naast het zwembad, bijna naast het sanitairgebouw maar wel een pokkeneind lopen (berg af dat wel) naar de receptie en het restaurant. In het restaurant serveren ze vanavond maar 1 menu: Varken van het spit! We zagen hem buiten al aan het spit ronddraaien en we hebben gelijk maar een tafeltje voor 2 besproken!!!
Inmiddels ben ik weer helemaal opgefrist en is de was (op de hand) weer gedaan. Tonny heeft vakkundig een waslijn gespannen tussen een boom en mijn fiets. Daar hangt alles nu lekker in het zonnetje en bij een stevig briesje te drogen. Wat we morgen doen weten we nog niet, maar de kans is groot dat we toch weer op de fiets gaan stappen.

• 04 Juli 2013 - 19:50

Tonny De Vaan:

Zo, dat hebben jullie toch maar mooi geflikt. Hierna wordt het weer wat makkelijker. Doe de rest lekker rustig aan, tijd zat, toch?
    Morgen komt de tour door Teillet en finisht in Albi. Ze rijden dan de klim vanuit het meer langs de camping naar Albi.Misschien we leuk om te kijken.

• 04 Juli 2013 - 19:50

• 04 Juli 2013 - 19:51

Tonny De Vaan:

Op deze manier krijg je natuurlijk wel meerdere reacties. Ging waarschijnlijk wat mis op de site.

• 05 Juli 2013 - 07:35

Jan:

Gaat nog steeds lekker, begrijp ik.
    Jullie zijn net ten westen van onze gezamenlijk vakantieadres van enkele jaren geleden in de Ardeche, volgens mij een beetje te ver om de Tour te gaan kijken, die loopt vandaag een stuk zuidelijker.
    Jullie zullen wel in 1x doorgaan en de rustdagen pas nemen als de eindbestemming bereikt is?

Fiets ze!