Zaterdag 31 mei - Reisverslag uit Le Lavandou, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Zaterdag 31 mei - Reisverslag uit Le Lavandou, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Zaterdag 31 mei

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

31 Mei 2014 | Frankrijk, Le Lavandou

Zaterdag 31 mei: Saint Maximin de Sainte Baume – Le Lavandou
Gefietst: 5 uur 19 minuten en 36 seconden
Afstand: 100.48 km
Gemiddelde snelheid: 18.8 km/u
Max. snelheid: 53.4 km/u
Min. Snelheid: niet zo langzaam als gisteren

Gisteravond hield het gelukkig op met onweren en regenen. De hele nacht is het droog geweest en hebben we heerlijk geslapen. Vanmorgen om 6 uur was het buiten alweer helemaal opgeklaard en zijn we gaan inpakken. Zelfs de tent was zo goed als droog. Om iets over 7 uur reden we de camping af. Beiden in shirt korte mouw en korte broek. Bij de bakker nog even het nodige ingeslagen voor het ontbijt en onderweg en vervolgens naar de route gefietst. We waren nog geen kwartier onderweg en het trok al helemaal dicht. Het werd erg frisjes en we zijn gestopt om wat extra kleding aan te trekken. Ik de arm- en beenstukken en Tonny het shirt met lange mouwen (hij kon zo snel zijn arm- en beenstukken niet vinden). Gelukkig bleef het wel droog. Na een rustige start door een prachtig natuurgebied fietsten we Le Val binnen. Hier ging het zigzaggend door de kleine straatjes om vervolgens aan de andere kant van het dorp weer uit te komen. Hierna ging het glooiend richting het meer van Carces. Bij het meer aangekomen werden we op de kruising tegengehouden door seingevers. Er kwam een “Course” aan. Ff wachten dus. Lang duurde dat niet want er kwamen welgeteld 32 renners voorbij zoefen. Daarna mochten wij weer verder fietsen. De zon was inmiddels weer volop aan het schijnen dus het jack en de arm- en beenstukken gingen weer uit. Nu stevig klimmend over de Col de Fred verder richting La Londe les Maures. Tijdens de klim werden we regelmatig aangemoedigd door voorbijkomende wielrenners. In de afdaling vlak voor La Londe les Maures kwam er een steekvlieg in mijn mondhoek zitten. Je raad het al……….die moest zijn tandjes erin zetten. Gelukkig deed het maar even pijn en werd er niets dik. In La londe de Maures hebben we ons eerste terrasje gepakt. We zaten naast een Zwitsers echtpaar dat ook aan het fietsen was op hun mountainbikes. Ze wilden van alles van ons weten. Het werd een aangenaam gesprek in het Duits. Ze bleken ook wel eens in Nederland gefietst te hebben. Hun zoon had namelijk een Nederlandse vriendin. Het laatste stukje na Le Lavandou ging over een prachtig fietspad dat op een oude spoorlijn aangelegd was. Er was een nadeel………we hadden een behoorlijk stevig windje tegen!! Na een klein half uurtje fietsen waren we ineens in Le Lavandou. Snel de GPS ingesteld op de camping en die was dus zo gevonden. We staan op Camping Le Citronniers (2*). Een echte kleine franse camping waar de gastvrijheid hoog is. De receptie was nog niet open toen wij er om 13.45 uur aankwamen. Maar geen nood: ff op de bel drukken en er kwam gelijk iemand aan. We moesten eerst maar eens opbouwen, het inschrijven komt vanavond wel. Afrekenen moesten we morgen, maar toen ik na meerdere keren vertellen dat wij voor openingstijd van de receptie (8 uur) al weg zijn, kan dit nu dus ook vanavond. Het toiletgebouw is het melden waard! Het gebouwtje oogt zeer ouderwets. Bij de heren is dat duidelijk te merken aan de staat van het sanitair. Het is echter zeer schoon en functioneel. Bij de dames stap je hetzelfde gebouwtje in maar binnen heeft deze een hele andere gedaante. Spiksplinter nieuw!! Alles netjes getegeld, aangekleed met schapjes (waarop plantjes staan), kleerhangers op alle vertrekken (jaja…zelfs op het toilet) en overal mengkranen met thermostaat. Ze weten hier precies wie hier in de watten gelegd moeten worden. Nadat alles weer stond en we weer fris waren zijn we op de fiets gestapt en naar de Plage gereden. Wat een kermis was dat zeg. Het was er berendruk en het waaide stevig aan zee. Snel die drukte weer uit en op naar de LeClerc voor de boodschappen. Nu lekker relaxen bij de tent en morgen een dagje langs de kust fietsen. Aangezien de wifi niet wilde werken op mijn netbook heeft de campingeigenaar hoogst persoonlijk voor ons het weer voor de komende 2 dagen opgezocht. Die zien er goed uit! Volop zon, lekkere temperaturen (21-24 graden) en een matig windje uit zee.