Dinsdag 3 juni - Reisverslag uit Comps-sur-Artuby, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dinsdag 3 juni - Reisverslag uit Comps-sur-Artuby, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dinsdag 3 juni

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

03 Juni 2014 | Frankrijk, Comps-sur-Artuby

Dinsdag 3 juni: Le Bar sur Loup – Comps sur Artuby
Gefietst: 4 uur, 46 minuten en 0 seconden
Afstand: 66,33 km
Gem. Snelheid: 13,9 km/u
Max. snelheid: 56,2 km/u
Min. Snelheid: 5,2 km/u

Vanmorgen al om 5.45 uur op en om 6.45 uur weggefietst. Na een korte afdaling van 2 km naar La Colle sur Loup begonnen we aan het eerste deel van de lange klim van 30 km. Het eerste deel verliep gelijkmatig klimmend a ca. 6% naar het dorpje Creolieres. Hier moesten we onze weg zoeken door de kleine straatjes aangezien de doorgaande weg opgebroken was. Voordat we aan de korte afdaling begonnen nog even de bidons gevuld en een pain aux raisin gegeten. Daarna ging het heel lang a 4% door de gorges richting Andon. Vlak voor Andon moest er nog even wat steviger geklommen worden en eenmaal boven hebben we ons verwend met een cola bij het plaatselijke cafe. Het was inmiddels bewolkt geworden en best wel fris. Ik heb mijn shirt lange mouwen en beenstukken aangedaan en Tonny alleen zijn shirt lange mouwen. Het zwaarste stuk van de route van vandaag hadden we nu achter de rug. Een korte afdaling volgde waarna we een flink stuk nagenoeg vlak over een plateau gefietst hebben richting Callian. Er volgde dit keer slechts een klimmetje van 1 km en toen stonden we op ons hoogste punt van vandaag: de Col de Bas 1199 meter hoog. In het Nederlands vertaald betekend dat de lage berg. Nou….. voor ons was ie hoog zat! Hierna volgde een hele mooie afdaling met diverse haarspeldbochten en kwamen we wederom op een plateau uit. Hier kwam ons een wielrenner voorbij fietsen. De wielrenner voor ons had het zichtbaar zwaar tegen de wind in. Tonny kon het niet laten om ons tempo nog eens een beetje op te schroeven (het was immers vlak)en langzaam maar zeker liepen we weer op de wielrenner in. Op een klein stukje glooiende weg raasden we hem met een gangetje van ruim boven de 30 km/u weer voorbij. De wielrenner totaal gedemotiveerd achterlatend. Toen Tonny het tempo opschroefde richting de 40 km/u vond ik het wel best en zei dat het wel weer wat minder mocht. De laatste 15 km naar Comps sur Artuby hebben we weer in toeristentempo gefietst. Het liep lekker naar beneden en slechts de laatste 2 km moesten we nog even aan de bak voor het laatste klimmetje. Maar de beloning voor deze dag ploeteren was dan ook dat we onszelf een hotel belooft hadden voor vannacht. Om half 1 stonden we bij de receptie van het gezellige hotel Grand Hotel Bain, dat midden in het dorp ligt. Ze hadden nog kamers genoeg en we kregen een 3-persoons kamer toegewezen voor de prijs van een 2-persoons kamer. Ruimte in overvloed dus. De fietsen staan gratis in de afgesloten garage van het hotel. Na ons geïnstalleerd te hebben op de kamer was het de beurt om te douchen in de super de luxe badkamer. Vervolgens was het tijd om het dorpje verkennen. Toen we buiten kwamen zagen we dat er inmiddels een regenbui gevallen was. Na het rondje dorp (kerk, postkantoor, gemeentehuis, een authentieke schoenmaker, een snuisterijenwinkeltje, een bakker, een supermarktje, bar/Tabac/pizzeria/snack/ brandweer, politie, en 2 restaurants waarvan ons hotel er 1 is) hadden we trek in iets te eten. Aangezien alles nog gesloten was voor de middagpauze gingen we terug naar ons hotel. Helaas was de keuken net gesloten, maar om de hoek bij de bar/Tabac/pizzeria/snack was vast wel iets te eten. En ja hoor…. De keuken was nog dicht, maar we konden wel een sandwich krijgen. We hebben beiden een sandwich jambon/fromage met cola besteld en in het gezellige bargedeelte aan een tafeltje genuttigd. Het was een echte happening. Er liep van alles in en uit en alles ging zo gemoedelijk. Zoiets zie je in Nederland nergens meer. Daarna weer terug naar het hotel want de volgende bui komt er al weer aan. Nog even wat huishoudelijke zaken besproken met de receptionst van het hotel zodat we morgen om 7.30 uur met onze fietsen de garage uit kunnen. Vanavond eten we in het restaurant van het hotel. Dat moet haast wel goed zijn, want ze hebben 2 Bib Gourmands!!
De prijzen zijn gelukkig niet naar die 2 bibs maar heel normaal voor franse begrippen. Voor ons Nederlanders dus heel voordelig!! Morgen mogen we uitslapen, want we gaan pas om 7.30 uur op pad. Dan gaan we de doorsteek maken door de Gorges du Verdon. Het wordt een hele pittige tocht van ca. 50 km waarbij er heeeeel veel geklommen moet worden. Percentages van 9 % tot wel 13 % zullen de bovenhand voeren. Maar als beloning treffen we dan mijn ouders in Moustiers-Sainte Marie en zullen we daar ook een rustdag hebben.