Dag 10: Hoek van Holland - Schoorl - Reisverslag uit Schoorl, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 10: Hoek van Holland - Schoorl - Reisverslag uit Schoorl, Nederland van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 10: Hoek van Holland - Schoorl

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

02 Augustus 2014 | Nederland, Schoorl

Dag 10 : zaterdag 2 augustus 2014
Hoek van Holland - Schoorl: 121,9 km
Gefietst: 6 uur, 11 minuten en 52 seconden
Gemiddelde snelheid: 19,6 km/u

Gisteravond iets na 10 uur (wij lagen net in bed) kwamen er nog mensen bij op ons tentenveldje. Al snel hadden we in de gaten dat zij voor de nog enige uitgang (pal naast ons) hun tentjes op gingen zetten. Tonny dus maar even zijn bed uit en gevraagd of zo wel de uitgang vrij wilden laten voor de fietsers (waaronder wij) die vanochtend vroeg wilden vertrekken. Dit deden ze keurig. Vanmorgen om iets over 6 weer opgestaan (dit keer waren wij niet de enigen) en rond kwart over 7 vertrokken. Door de duinen op naar Den Haag. In Den Haag was het enigszins draaien en keren door de betere buurten waar ook veel ambassades gevestigd waren. Al snel volgden de duinen weer en ging het met de wind schuin achter en soms van opzij naar Katwijk. Een paar jaar geleden ben ik hier toen aangesloten bij Tonny de Vaan. Voor mij kwam het een en ander vanaf hier dus bekend voor. Vandaag ging het hoofdzakelijk door de duinen en hebben we dus veel zand, gras en bomen gezien. Af en toe werden de duinen onderbroken door wat plaatsjes zoals Noordwijk, Zandvoort, Velsen (waar we met het veer zijn overgestroken), Wijk aan Zee, Egmond aan den Hoef, Bergen aan Zee om vervolgens door de Schoorlse Duinen naar Schoorl te fietsen. Om half 3 arriveerden we in Schoorl. 1,5 uur te vroeg voor onze afspraak bij Vrienden op de Fiets. Eerst maar even het terras op (het was immers nog mooi weer) en bellen of er iemand thuis was bij ons overnachtingsadres. Helaas…. Geen gehoor. Inmiddels werden op het terras de grote parasols opengeklapt en met tussenstukken aan elkaar verbonden. Om 3 uur ging het volgens de buienradar regenen. En inderdaad………. Om klokslag 3 uur begon het te regenen. Wij zijn toen in de serre gaan zitten en besloten gelijk van de gelegenheid gebruik te maken en hebben ons avondeten maar vast gegeten. Tonny had een hamburger van het huis en ik een pasta met zalm. Er werd ook nog een schaaltje rauwkost neergezet. Tonny zei dat die bij mijn maaltijd hoorde. Ik geloofde dat niet en zei dat die bij zijn hamburger hoorde. Ondertussen kwam het buiten met bakken uit de hemel vallen en begon het ook nog eens te onweren. Nadat we het toetje besteld hadden belde Tonny nog een keer en toen was onze gastvrouw wel thuis. Zij bleek net terug te zijn van boodschappen doen in het dorp. Aan de overkant van het restaurant zat de Jumbo en daar hebben we alvast broodjes gekocht voor morgen. Het is dan immers zondag en dan zijn de winkels dicht. Ook zullen we onderweg weinig plaatsjes tegen komen waar we wat kunnen kopen. Na onze inkopen konden we net tussen de hevige buien door enigszins droog naar ons gastverblijf fietsen. Mevrouw (een bejaarde dame) stond ons al op te wachten en maakte gelijk de garage voor ons open zodat we droog konden afladen. We werden gelijk naar onze kamer begeleid zodat we onze spullen konden installeren. Daarna hebben we samen een kop thee gedronken in de knusse huiskamer. Mevrouw is al 25 jaar actief als gastverblijf van Vrienden op de Fiets en heeft al heel wat gasten mogen ontvangen. Zij doet dit met heel veel liefde en plezier. Je voelt je dus onmiddellijk thuis en welkom. Na de thee werd het tijd om ons maar eens te douchen en om te kleden. De apparatuur aan het stroom en het thuisfront alweer gebeld. De vooruitzichten voor morgen als we over de Afsluitdijk naar Harlingen gaan fietsen zijn hoopvol. Zuidwesten wind, droog en zo’n 24 graden. Vannacht slapen we in ieder geval droog en in een prima bed.