Dag 6: Oudenaarde - Kemmel - Reisverslag uit Kemmel, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 6: Oudenaarde - Kemmel - Reisverslag uit Kemmel, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 6: Oudenaarde - Kemmel

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

29 Juli 2014 | België, Kemmel

Dag 6 : dinsdag 29 juli 2014
Oudenaarde(B) – Kemmel (B): 91,8 km
Gefietst: 4 uur, 46 minuten en 54 seconden
Gemiddelde snelheid: 19,1 km/u

Gisteravond met Wouter en Klaar afgesproken dat we morgen rond 8 uur wilden ontbijten. Daarna lekker onderuit op de bank. Tonny heeft tv gekeken en ik heb zitten internetten en een alternatieve route in Basecamp gemaakt voor het stuk door Friesland. Een paar jaar geleden heb ik dat stuk al gefietst met Tonny de Vaan en het was een vreselijk saai stuk achter de dijk fietsen door niemandsland. Om het dit keer iets aantrekkelijker te maken willen we bij Harlingen binnendoor (via Franeker, Leeuwarden en nog wat van die dorpen) naar de noordelijke punt van Groningen alwaar we de route van de Ronde van Nederland dan weer op willen pakken. Maar daar zijn we voorlopig nog niet. Na heerlijk geslapen te hebben werden we vanmorgen om half 7 wakker en zijn nog tot half 8 blijven liggen. Daarna de tassen ingepakt en weer aan de fietsen gehangen. Wouter en Klaar waren inmiddels met de voorbereidingen voor het ontbijt bezig en wij gingen vast aan tafel zitten. We hebben gezellig met Wouter, Klaar en hun dochtertje (haar naam weten we niet meer) ontbeten. We hadden eigen gebakken brood en Wouter had kommetjes met heerlijk vers fruit voor iedereen klaargemaakt. Het ontbijt was een waar festijn en reuze gezellig. Bij het vertrek vertelde Wouter nog dat ze een website bijhouden (www.velodroom.tk) waarop te zien valt wanneer ze nog plaats vrij hebben en welke evenementen er in Oudenaarde en omgeving plaatsvinden. Dus mochten we nog een keer in deze buurt willen fietsen dan zijn we van harte welkom. Iets voor half 9 fietsten we door het prachtige centrum van Oudenaarde langs het wielercentrum van de Ronde van Vlaanderen naar de Schelde. Hier zaten we weer op de route. Het eerste stuk was nog licht glooiend en ging ook hele stukken bij de Schelde vandaan. Een stuk verderop bij Ruien verlieten we de LF30 route en ging die over in de LF6 Vlaanderen Route. We werden bij het kanaal echter gelijk geconfronteerd met een wegversperring. Ook ditmaal ontbrak de brug naar de overkant, maar dit keer ook de omleidingsbordjes. Met andere woorden………… zoek het zelf maar uit hoe je op de route aan de andere kant komt. Gelukkig konden we ook dit keer weer vertrouwen op onze GPS en hadden we al snel het alternatief gevonden. We namen gewoon de eerstvolgende brug. Na ongeveer een 10 km fietsen moesten we een weg oversteken en vervolgens naar de andere kant van het kanaal. Ook hier was de toegang tot het jaagpad afgesloten met hekken en ook hier ontbrak de omleidingsroute weer. Via wat straatjes in een woonwijk lukte het ons om een paar kilometer verderop het jaagpad weer op te komen. Er was iets wat ons opviel bij de huizen die verkocht waren. In Nederland staat er dan een bordje verkocht in de tuin. Maar in Belgie plakken ze een sticker “Te Laat” over het te koop bord heen. Heel apart. Vervolgens ging het als maar rechtdoor langs het kanaal naar Kortrijk. Hier kwamen wij rond half 12 aan. Over een voormalige spoorlijn ging het dwars door Kortrijk heen achter het Centraal Station langs om vervolgens bij de Leije uit te komen. Hier hebben we nog een heel stuk langs gefietst. Bij Wervik gingen van het kanaal af en kregen we onze eerste kasseienstrook voor de kiezen dwars door een bos heen. Aan het eind van deze strook moesten we linksaf en ging het ineens met zo’n 10 procent onverhard slingerend naar boven. Gelukkig maar kort en ineens stonden we midden op een golfbaan. De wind was inmiddels flink gaan waaien uit het Noorden en daar werden we in de afdaling gelijk mee geconfronteerd. Mijn pet kon ik vanaf dat moment opbergen want die waaide bijna weg. Na een paar kilometer over heuvelachtig terrein tegen de wind in gebeukt te hebben zei ik tegen Tonny dat hij even moest stoppen om te kijken of we de lus in Noordelijke richting naar Ieper niet af konden steken. Dat kon en scheelde zeker 10 km fietsen waarvan 5 km tegen de harde wind in. Toen we na deze afsteek weer op de route kwamen was het met de wind in de rug nog een heerlijke 15 km fietsen naar Kemmel. Kwart voor 2 waren we bij de camping die op de flanken van de Kemmelberg ligt. Nadat we ingeschreven waren mochten we zelf een vrij plekje uitzoeken boven aan de camping aan de bosrand. Hier konden we goed merken dat het 2 dagen geleden hier noodweer geweest is. Alle laantjes tussen de bomen waren nogal modderig en het was dus even zoeken naar een enigszins geschikt plekje om ons tentje neer te zetten. Daarna maar snel douchen want we waren behoorlijk afgekoeld. Snel de spulletjes verzamelen voor het douchen en op naar de douche. Wij heerlijk douchen en toen we klaar waren kwamen we erachter dat we iets vergeten waren……….. de handdoeken!!!!!!!! Daar stonden we dan. Gelukkig zijn we erg flexibel en hebben we ons afgedroogd met onze fietsshirtjes. Het was inmiddels half 4 en we besloten om maar eens in Kemmel te gaan kijken of er iets te eten en drinken te halen viel. Aan het gezellige pleintje zaten verschillende cafeetjes en zelfs een Brasserie. Een stukje verderop nog meer cafeetjes, een snackbar en een klein kruidenierswinkeltje. Bij het winkeltje iets te snoepen voor vanavond gehaald en vervolgens om half 4 al bij de Brasserie aan tafel gegaan voor het avondeten. We hadden beiden gekozen voor de stoofvlees met salade en friet. Het smaakte voortreffelijk. Toen we klaar waren met eten zei ik tegen Tonny dat nu we toch hier waren, we maar even de Kemmelberg op moesten fietsen. Met een volle buik (en ik zonder klikschoenen en met een redelijk zware rugzak waar al onze waardevolle spullen zitten) zijn we vervolgens naar boven gefietst. Het eerste stuk ging over een brede asfaltweg en toen we daar boven waren dachten we beiden: Was dit het nou?? Maar ik wist dat het een steile klim moest zijn over kasseitjes. En laten we ineens een straatjes rechts van ons zien dat hieraan voldeed. Er stond zelfs een bordje bij dat dat de Kemmelbergweg was. Dat was hem dus!! Even flink terug schakelen en vooruit dan maar. Eerst met zo’n 10 procent naar boven en toen we een bocht naar links gehad hadden doemde het steile stuk van 22 procent voor ons op. En dat allemaal over kasseitjes. Gelukkig was het droog en kwamen we beiden fietsend boven. Hier kregen we alle lof van een paar wandelaars die ons boven hadden zien komen. Snel wat foto’s gemaakt als bewijs en vervolgens via dezelfde weg weer afgedaald naar Kemmel. Daarna terug naar de camping en de fietskleding aan de fietsen uithangen. Vanavond zullen doorbrengen in de kantine van de camping. Hier kunnen we comfortabel zitten en zal het lekker warm zijn. Het is inmiddels behoorlijk aan het afkoelen. Morgen gaan we naar de kust en hier zullen we de volgende dagen nog wel langs fietsen.