Dag 5: Bornem - Oudenaarde - Reisverslag uit Oudenaarde, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 5: Bornem - Oudenaarde - Reisverslag uit Oudenaarde, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 5: Bornem - Oudenaarde

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

28 Juli 2014 | België, Oudenaarde

Dag 5: maandag 28 juli 2014
Bornem (B) – Oudenaarde (B): 101,11km
Gefietst: 5 uur, 26 minuten en 50 seconden
Gemiddelde snelheid: 18,5 km/u

Vanmorgen om 7 uur opgestaan en de regen kwam met bakken uit de lucht vallen. In de verte hoorden we het ook nog donderen. De tassen ingepakt en weer aan de fietsen gehangen. Vandaag is regenpakken dag. Aangezien de temperatuur wel hoog is trekken we daar zo min mogelijk onderaan. Om iets voor half 9 stapten we op de fiets en ging het naar het veer van Sint Amands. Deze vaart alleen op het hele en halve uur. Om 5 minuten voor 9 waren we bij het veer. Keurig op tijd dus. Eenmaal aan de overkant besloten we om wat slingers langs de Schelde binnendoor af te steken. Maar iedere keer kwamen we aan de andere kant toch weer op die verdomde jaagpaden langs de Schelde uit. Het water was aan alle kanten vandaag. Van boven (regen), van onder (de plassen en stroompjes water op de weg) en van opzij (die verrekte Schelde). Vlak voor Wetteren kregen we te maken met een wegomlegging. We moesten de dijk af volgens de omleidingsborden. Maar onder aan de dijk nergens meer een vervolgbord te bekennen. Tonny zei dat we linksaf moesten en ging de “gestremde” dijk weer op. Ik zei nog dat dat niet kon, maar hij wilde het toch proberen. Na zo’n 500 meter hadden we een brug over gemoeten, maar die was er dus niet meer. Er was alleen een gapend gat. Terug dus naar de omleidingsroute. Daar waar de omleidingsborden er ineens niet meer waren ,zoals dat meestal is bij Belgische omleggingen de GPS maar eens goed geraadpleegd. Even wat uitzoomen en kijken waar de weggetjes heen lopen om achter die verdwenen brug weer de route op te pakken. De juiste weg was zo gevonden. Na een paar straatjes gevolgd te hebben zag ik ineens dat we de omleggingsroute toch aan het volgen waren. Dat kon je niet zien aan bewegwijzeringsbordjes, maar aan oranje pijlen die op het wegdek gespoten waren bij de afslagen. Je moet het maar in de gaten hebben. Na een flinke omweg kwamen we weer op de LF5 Vlaanderen Route uit. Nog steeds fietsend in de regen langs de Schelde ging het naar Wetteren. Hier zagen we ineens een groot vliegtuig aan de andere kant van de Schelde langs het kanaal staan tussen de bedrijven. Beetje vreemde plaats om een vliegtuig van die omvang te parkeren. Rare mensen hoor die Belgen. Rond het middaguur reden we Gent binnen en wij dachten daar wel een bakker te kunnen vinden voor iets lekkers. Nou………. Mooi niet dus! Als er in die ontzettend smerige, rommelige stad al een winkel te vinden was, was die dicht!!!! Hadden we achteraf kunnen weten, want het is maandag en dan zijn in Belgie de meeste winkels dicht. Typisch Belgisch. We wisten niet hoe snel we deze stad moesten verlaten. Bij het verlaten van Gent zagen we dan toch nog iets moois. Het voetbalstadion van KAA Gent. Wat een prachtig stadion was dat. Veel mooier dan de Arena of de Kuip. Hierna moesten we jammer genoeg weer verder over de jaagpaden. We weten nu ook waarom jaagpaden jaagpaden heten. Het wemelt er van allerlei lekkers om op te schieten. We hebben in grote aantallen konijnen, fazanten, kwartels, ganzen, duiven, kraaien en de nodige roofvogels gezien. Bij Merelbeke klaarde de lucht iets op en hield het nagenoeg op met regenen. Voor Tonny was dit aanleiding om de regenkleding uit te trekken. Ik heb het maar aangehouden omdat ik anders teveel afkoelde. Om 2 uur reden we Oudenaarde binnen. Een uur te vroeg voor onze afspraak bij Vrienden op de Fiets. Eerst de AH maar opgezocht en het nodige aan eten en drinken ingeslagen. Daarna het centrum van Oudenaarde ingefietst voor een pinautomaat. Inmiddels was zelfs de zon gaan schijnen en om half 3 meldden we ons op goed geluk bij onze afspraak. Gelukkig………. Ze waren thuis. We dachten dat we bij een kleine tussenwoning beland waren, maar nadat de garagedeur voor ons geopend was bleek er een immens groot huis achter schuil te gaan. We werden gelijk naar onze immens grote kamer gebracht en kregen tekst en uitleg over hoe alles werkt. Toen Tonny onze gastheer vertelde dat hij achter de voordeur niet zo’n groot huis verwacht had kwam de aap uit de mouw. Het zijn 2 woningen die samengevoegd zijn. Onze kamer beslaat de volledige bovenverdieping van 1 van die 2 woningen. Onze kamer is van alle gemakken voorzien. We hebben een giga groot bed dat achter een wand verwerkt is. Verder staat er een boekenkast waarin allerlei boeken over fietsen en wielrennen liggen. We zitten immers in het Centrum van de Ronde van Vlaanderen. Er staat een tafel met 2 banken om aan te eten, een luie lederen bank om tv vanaf te kijken, een stapelbed en een spinningbike (voor als we nog niet genoeg gefietst hebben of willen uitfietsen). Tevens staat er een gevulde koelkast in de hoek waaruit we tegen geringe betaling iets kunnen pakken als we dat willen. Wij gebruiken die koelkast voor ons toetje voor vanavond. De prachtige badkamer delen wij met ons gastgezin. Nadat we geïnstalleerd waren kwam onze gastheer nog de codes voor de Wifi en voor de digitale garagepoort brengen. Kortom: dit is een superadres!! Morgen zal het weer mooi weer zijn en gaan we maar weer eens een camping uitproberen. Waarschijnlijk in de buurt van Kemmel of Poperinge.

• 28 Juli 2014 - 20:36

Tonny De Vaan:

Zo zie je maar dat, zelfs aan de tent verknochte fietsers, de gast-adressen van "Vrienden op de Fiets" weten te vinden en te waarderen.
    Vandaag geen pretje met al die regen, hopelijk niet zo erg als hier. In Boven Leeuwen was men vandaag door de straat aan het kanoën. Zo kan het ook dus.
    Vanaf morgen volgens de voorspelling geen regen, wel bewolkt in de ochtend, maar het wordt beter met temperaturen rond de 14 gr.
    Kortom, het wordt prima fietsweer.
    Zet hem op en veel plezier.

• 28 Juli 2014 - 20:37

Tonny De Vaan:

Sorry, ik bedoel natuurlijk 24 graden;-);-)