Dag 4: Turnhout - Bornem - Reisverslag uit Bornem, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 4: Turnhout - Bornem - Reisverslag uit Bornem, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 4: Turnhout - Bornem

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

27 Juli 2014 | België, Bornem

Dag 4: zondag 27 juli 2014
Turnhout (B) – Bornem (B): 84,8 km
Gefietst: 4 uur, 34 minuten en 54 seconden
Gemiddelde snelheid: 18,5 km/u

Gisteravond naar aanleiding van de weersvooruitzichten besloten om toch maar op zoek te gaan naar een adres van Vrienden op de Fiets. Na een heleboel rondbellen lukte het bij het 6e adres om een plekje te bemachtigen. Het is een adres in Bornem. Dit betekende dat we slechts een kleine 85 km hoefden te fietsen vandaag. Vanmorgen dus lekker lang in bed blijven liggen (tot wel half 8). Daarna heel rustig aan de spulletjes bijeen gezocht en ingepakt. We hadden slechts een kleine 5 uur te overbruggen en hebben de tent extra lang nog laten staan zodat deze volledig droog weer in de tas gepakt kan worden. De eerste 2 dagen hebben we die namelijk niet nodig. Rond half 10 fietsten we weg bij de camping en ging het langs een kanaal naar Turnhout. Gelijk bij het binnenrijden de eerste de beste bakker opgezocht en ons ontbijt gekocht. Broodjes en een tompouce. Daarna weer terug naar de route en via kapitaalkrachtige buitenwijken van Turnhout en Vorsselaar naar de bossen. De 1e helft van onze route bestond alleen maar uit bos en gravelpaden (zo’n 40 km lang). Het enige hoogtepunt op dit stuk was dat we ineens bij een motorcross wedstrijd uitkwamen. Wat een drukte en herrie. Hier hebben we even staan kijken. Toen we bij Lier kwamen verruilden we de bossen voor de jaagpaden (gelukkig wel goed geasfalteerd) langs de vele riviertjes en kanalen (de andere 40 km van de route). Net buiten Lier kwamen we bij een statige villa die langs de dijk lag. Deze herkenden we nog van de vorige keer dat we hier gefietst hadden toen we de eerste paar dagen met Tonny de Vaan (die naar Santiago ging fietsen) meefietsten. Vandaag was het erg warm en zonnig weer, dus het was op je jaagpaden berendruk met fietsers, wandelaars en skeeleraars. Doordat we zoveel tijd hadden om in Bornem te komen hebben we regelmatig een terrasje opgezocht. Met dit warme weer absoluut geen straf. Toen we rond 3 uur in de buurt van Bornem kwamen doemde er ineens een fiets-voetveer voor ons op welke wij moesten nemen naar de overkant. Het bleek het veer te zijn dat wij echter een heel stuk verder op de route verwachtten en dat slechts op het hele en halve uur vaart. Het was 1 minuut over 3 en toen we de veerstoep af kwamen fietsen wilde hij net vertrekken. Gelukkig maakte hij het hek nog voor ons open en konden we nog mee naar de overkant. Dat scheelde dus mooi een half uur wachten in de snikhete zon. Eenmaal aan de overkant was het nog maar een paar kilometer naar ons overnachtingsadres. Onze gastvrouw Martine was niet aanwezig, maar dat wisten we. Ze had keurig gedaan wat ze ons gisteren geïnstrueerd had en de garagepoort was inderdaad open. In de garage had ze een bananendoos in een grote schuifdeurenkast staan en hieronder had ze inderdaad de blauwe sleutel neergelegd waarmee we via de voordeur of achterdeur naar binnen konden. Op de eettafel lag een keurig briefje waarin we welkom geheten werden en enkele instructies van waar we alles konden vinden. Ook lag er een getekende schets van waar we de restaurantjes, eetcafeetjes en de bakker in de buurt konden vinden. Helemaal super! Martine komt vanavond pas laat thuis en die zien we waarschijnlijk morgenvroeg pas bij het ontbijt om half 8. Tonny was verbaasd dat iemand zo te goeder trouw is en wildvreemden zomaar toegang tot haar huis verschaft. Na het douchen en uitspoelen van onze fietskleding (rond half 5) zijn we gelijk op de fiets gestapt en op zoek gegaan naar avondeten. De lucht was inmiddels aardig aan het betrekken en we besloten om langs de bakker te gaan die tot half 6 open was en die ook belegde broodjes verzorgde. De broodjes waren op, maar ze hadden nog wel stokbrood. Met een stokbrood, een bakje kipsalade (Mariken), een bakje kipkerrie salade (Tonny) en 2 blikjes koude cola keerden we terug naar ons verblijf. Het smaakte prima. Na een beetje zoekwerk (de stekker moest nog in het stopcontact) lukte het om de tv in de woonkamer aan de praat te krijgen. We kunnen dus mooi de laatste etappe van de tour kijken. Nu straks nog zien dat we alles ook weer uit krijgen. We hebben morgen 3 mogelijkheden: 70 km naar Gent voor een hotel, 100 km naar Oudenaarde voor eventueel een overnachting bij Vrienden op de Fiets, 120 km naar de eerstvolgende camping in Kluisbergen. Het weer zal uiteindelijk bepalend hiervoor zijn. De keuze vandaag voor Vrienden op de Fiets is de juiste geweest. Het regent inmiddels en de lucht wordt razendsnel pikzwart. Ook dondert en bliksemt het. Om dit verslag te plaatsen ben ik zo vrij geweest om de LAN-kabel uit de computer van Martine te halen en in mijn netbookje te stoppen. En………. Het werkt!

• 27 Juli 2014 - 21:06

Anneke En Wim Kuppens:

Na 12 uur autorijden (veel files, beredruk en veel wegwerkzaamheden) eindelijk weer terug op de basis.
    Zo te lezen en te zien gaat het jullie goed. Hopelijk gaat het weer een beetje meewerken de komende dagen!
    Groetjes van Pa en Ma