Dag 3: Oirschot - Turnhout - Reisverslag uit Turnhout, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 3: Oirschot - Turnhout - Reisverslag uit Turnhout, België van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 3: Oirschot - Turnhout

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

26 Juli 2014 | België, Turnhout

Dag 3: zaterdag 26 juli 2014
Oirschot – Turnhout (B): 91,7 km
Gefietst: 4 uur, 43 minuten en 52 seconden
Gemiddelde snelheid: 19,3 km/u

Vanmorgen om 7 uur opgestaan en lekker rustig aangekleed en nog wat zitten internetten. Tonny sliep wat langer uit en stond om half 8 op. Iets voor 8 uur kwamen Harry en Tiny zeggen dat het ontbijt al klaar stond. Gelijk maar naar het ontbijt dus. In de immens grote keuken stond de tafel zeer royaal gedekt. Er was keus in overvloed en we konden zoveel eten als we wilden. Ondertussen gezellig kletsend met Tiny. Wat een geweldige vrouw is dat. Ze werkt in de ambulante zorg en werkt parttime in de nacht voor een instelling en overdag als ZZP-er vanuit huis. En dat met mensen met psychische problemen, dementerenden, verslaafden en depressieve mensen. Een zeer zwaar beroep dus. Dit alles doet ze met volle overgave en veel plezier. Vrienden op de Fiets doen zij en Harry er voor hun plezier bij. Zeer ondernemende gezellige mensen. Het was dan ook al half 10 eer we vertrokken. Nog even om de hoek een foto maken van Cafetaria het Trefpunt (want anders geloven ze dat in Ewijk niet) en vervolgens in het centrum nog een foto van het cafe met terras waar Tonny vorig jaar met het mountainbike weekend met Jan en Rene op het terras had gezeten op weg naar het bungalowpark. Vervolgens pakten we de route weer op waar we die gisteren verlaten hadden. Het ging weer langs het Eindhovensch Kanaal. Al snel moesten we via een ophaalbrug naar de andere kant. Er was echter 1 probleem….. de brug stond open en er was in geen velden of wegen een boot te zien. Aan de andere kant stond wel een auto van de technische dienst bij het brughuisje. Een storing dus waardoor de brug niet meer omlaag ging. Gelukkig hebben we een GPS en konden we zien dat we ook aan de kant waar we waren langs het kanaal konden fietsen om een stuk verderop met een brug naar de andere kant te gaan. Dit pad was wel een onverhard pad, maar prima te fietsen. En zo kwamen we dan toch weer op de juiste route. Via heel veel paden (verhard en onverhard) ging het door immense bossen en via weilanden naar Alphen (Brabant). Hier kwamen wij een bejaard stel tegen dat samen met hun kleinzoon (van ca. 12 jaar) op fietsvakantie is. Alle drie met volle bepakking. Kijk lieve kids…………… zo kan het dus ook! Wij verheugen ons al op het moment dat wij dit ook met onze kleinkinderen kunnen doen ;-). Na Alpen kwamen we in Ulvenhout en dus bij de brug over het riviertje de Mark. Dit bruggetje is wederom een fotomoment voor het behalen van de Oorkonde van de Ronde van Nederland. De foto werd gemaakt en vervolgens sloegen we linksaf het fietspad in langs de Mark. Hiermee verlieten we de route van de Ronde van Nederland en ging het richting Belgie. Rond 12 uur fietsten we Belgie binnen en in Meerle gelijk maar een terras opgezocht voor wat drinken en iets lekkers erbij. Het werden 2 colaatjes en voor mij een stuk rijstevlaai en voor Tonny het gebak van het huis (een soort half open flap met kersen en slagroom erin). Het smaakte voortreffelijk. Naast het terras zat een slijterij/tabakswinkel. De Nederlanders reden hier af en aan om de drank- en sigarettenvoorraden weer aan te vullen. In Belgie zijn deze stukken voordeliger dan in Nederland. Rond half 1 vonden we dat het weer tijd werd om op de fiets te stappen. En zo geschiedde. Het ging nog een klein stukje langs de Mark (die hier inmiddels een stuk minder aantrekkelijk (zeg maar gerust smerig) was. Vervolgens ging het via een zelf uitgezette route door de akkers en verschillende dorpjes richting Turnhout. De camping werd al ruim van te voren aangekondigd middels bordjes en werd dus makkelijk gevonden. Een prachtige grote camping midden in het bos. Bij de receptie werden we hartelijk ontvangen en na inschrijving en betaling van slechts 13 euro konden we naar een mooi tentenveld. Wij dachten dat het wel druk zou zijn op de camping maar op de tentenvelden valt het reuze mee. Per veld zijn er ongeveer 12 plaatsen die voorzien zijn van alle gemakken. Iedere plaats heeft een eigen waterkraan, afvoer voor vuil water, een stroomaansluiting en een kabeltv-aansluiting. Op ons veld zijn slechts 7 plaatsen bezet. Er staan 3 campers, 1 caravan en 3 tentjes (waaronder wij) van fietskampeerders. Het sanitair is perfect. De douches werken op 50 eurocent munten (6 minuten douchen) en je kunt kiezen hoe warm je het water wilt hebben. Er zijn 2 douches met warm water en 2 douches met iets minder warm water. Wij hebben beiden een douche met warm water genomen en die waren prima. Daarna zijn we naar de Taveerne gelopen en zijn we lekker op het terras gaan zitten. De colaatjes en ijsjes smaakten prima. We hebben inmiddels ook besloten dat we vanavond in de Taveerne een lekkere lasagne gaan eten. Morgen pakken we de LF 5 route van de Vlaanderen Fietsroute op en is het een flink stuk fietsen (130 km) naar de eerstvolgende camping. Zolang het weer goed is, is dat niet zo’n probleem. En als we geen zin meer hebben dan zoeken we op dat moment maar een hotel of B&B op. We bekijken het onderweg wel.