Woensdag 4 juni - Reisverslag uit Moustiers-Sainte-Marie, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Woensdag 4 juni - Reisverslag uit Moustiers-Sainte-Marie, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Woensdag 4 juni

Door: Tonny

Blijf op de hoogte en volg Mariken

04 Juni 2014 | Frankrijk, Moustiers-Sainte-Marie

Woensdag 4 juni: Comps sur Artuby – Moustiers Sainte Mairie
Gefietst: 3 uur, 34 minuten en 34 seconden
Afstand: 53,81 km
Gem. snelheid: 15.0 km/u
Max. snelheid: 53.0 km/u
Min. Snelheid: 5.1 km/u

Vanmorgen om 07.30 uur (toen ging de garage van het hotel open) naar de bakker gegaan die naast het hotel zat. De gebruikelijke pain au raisin en daarna op pad voor de route door de gorges du verdon. Op onze tocht verliep langs geweldige afgronden welke voor Mariken iets te steil naar beneden gingen (+/- 400 meter). Ik ben bij de Balcons de la Mescla dus alleen naar het uitzichtpunt gelopen om vanaf daar een foto te maken van de kloof. Hierna zijn we 5 kilometer afgedaald en kwamen toen bij Pont sur L’Artuby. Een mooie brug die we over moesten om naar de andere kant van de kloof te komen. Ook hier bleef Mariken weer ver van de rand verwijderd. Daarna volgde de eerste pittige klim (9%, 13% en 11% stijgingspercentage) naar de Tunnels du Fayet. Mariken bleef de hele weg midden op of links op de weg fietsen. Na de Tunnels du Fayet volgde weer een afdaling waar ineens in het volstrekt afgelegen gebied een luxe hotel opdoemde die pal aan de rand van de kloof lag. Daarna ging het over 9 km weer omhoog. Eerst met 12 %, daarna met ca. 8% om vervolgens als klap op de vuurpijl de laatste klimkilometer te eindigen met 13%. Toen stonden we boven op de Col d’Illoire op een hoogte van 1250 meter. Achteraf viel het stijgingspercentage reuze mee. Hier hadden we een prachtig uitzicht op het Lac de Ste. Croix en het achterliggende plateau. Wat minder was, was dat de lucht volledig dichttrok. Toch de shirts lange mouw maar weer aangedaan, want we gingen afdalen van 1260 meter hoogte naar 500 meter hoogte. Via een prachtige afdaling met diverse haarspeldbochten reden we door het gezellige dorpje Aiguines heen. Net buiten Aiguines kwamen we Anneke en Wim in de afdaling tegen. Eenmaal beneden troffen we hen bij de Pont du Galetas. Dit is de brug waar de rivier de Verdon in het Lac de Ste. Croix komt. Het begon inmiddels lichtjes te regenen en we zijn dus snel (nou ja….. snel) de laatste heuvel over gefietst naar de camping in Moustiers Sainte Marie. Hier hebben we ons tentje bij Anneke en Wim op de plaats gezet. Bij de receptie hebben we een munt en waspoeder gekocht voor de wasmachine en samen met Anneke de was gedaan. De rest van de vakantie hebben we dus schone kleren. Vanavond gaan we voor de verandering maar weer eens uit eten en morgen genieten van een rustdag.