Zondag 1 juni - Reisverslag uit Le Muy, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Zondag 1 juni - Reisverslag uit Le Muy, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Zondag 1 juni

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

01 Juni 2014 | Frankrijk, Le Muy

Zondag 1 juni: Le Lavandou – Le Muy
Gefietst: 4 uur, 40 minuten en 8 seconden
Afstand: 82.24 km
Gem. snelheid: 17.6 km/u
Max. snelheid: 37 km/u
Min. Snelheid : Boven de 10 km/u

Vanmorgen om 6 uur opgestaan onder een strak blauwe lucht. Rustig aan alles ingepakt en om 7.15 uur weggefietst van de camping (die na een rondje camping wel 15 staanplaatsen telde). Eerst de bakker maar weer opgezocht middels de GPS (toch wel handig zo’n wegwijzer) en de nodige Pain au Raisins ingeslagen. We zaten vanaf de bakker gelijk weer op de route. Via een prachtig fietspad over een voormalige spoorlijn ( met tunnels) liep het glooiend langs de kust richting Cavalaire. Hier moesten we een stukje tegen de rijrichting in (zoals gebruikelijk bij onze route) door het centrum richting boulevard. Als snel sloegen we af richting Le Croix Valmer. Dit werd onze eerste klim van vandaag. Het was een mooie geleidelijke klim die plotseling afgeremd werd door de locale markt. Even afstappen dus en de hele markt over gewandeld met de fiets aan de hand. Het was er behoorlijk druk. Uiteindelijk konden we de klim fietsend verder vervolgen. Eenmaal boven begon er een mooie afdaling via een prachtig fietspad richting St. Tropez. Een franse wandelaar was zo vriendelijk om ons bij het bordje fietsroute richting St. Tropez gezamenlijk op de foto te zetten. De afdaling verliep soepeltjes totdat er ineens een paaltje voor me neus opdoemde. Tonny was vergeten hiervoor te waarschuwen maar ik kon gelukkig nog net op tijd in de remmen (die zelfs even blokkeerden) en het paaltje via de linkerkant passeren. Pff…. Dat ging maar net goed. Vanaf dat moment werd ik tot vervelens toe gewaarschuwd voor alle paaltjes die we tegen kwamen. Dacht je dat we er in Nederland genoeg op de fietspaden hebben staan, de Fransen hebben er voor en na iedere inrit/kruising wel een paar staan!! Dus mam…… niet fietsen op de fietspaden langs de Cote D’Azur!! Eenmaal beneden kwamen we bij de baai van St. Tropez. Vlak voor St. Tropez sloegen we linksaf richting Port Grimaud. Tonny heeft dit keer dus even op afstand aan St. Tropez mogen ruiken. Zoals gewoonlijk was het vanaf hier erg druk. Het maakt kennelijk niet zoveel uit of je hier in het hoogseizoen bent of erbuiten. Om de drukke kustweg te ontwijken, ging de route dwars door St. Maxime heen. Wel rustig maar met een klim over een vrij smal fietspad dat ook nog eens voor 2 richtingen was. Dat was af en toe dringen. Vervolgens via een afdaling (waar de fietspaden wel gescheiden rij richtingen hadden) ging het weer naar de kustweg. Voordat we er erg in hadden waren we al in St. Raphael. Hier verlieten we de kust en ging het via een zandweg vol met kuilen het binnenland in. Na een kilometer of 3 hobbelen en stuiteren kwamen we weer op asfalt. Langs een drukke doorgaande weg ging het in een gestaag tempo naar Roquebrune sur Argens. Rond 12 uur hebben we hier nog de pain au raisins opgegeten voordat we aan de laatste 10 km naar Le Muy begonnen. Dit ging vlak langs de bruine rotswanden (Roquebrune) waar een heel wandelgebied door loopt. Heel imposant om te zien. Via wat smalle stijgende straatjes (uiteraard weer tegen de keer in) kwamen we midden in het centrum van Le Muy aan. Hier de GPS weer geprogrammerd op de RCN camping Domaine de La Nogiere en na 2 km stonden we al om 12.30 uur bij de receptie. Een compleet Nederlandse aangelegenheid dus vandaag geen cursus Frans voor Tonny. We kregen een mooie grote plaats met zowel zon als schaduw. Na de gebruikelijke installatieprocedure en opfrissing de nodige batterijen en de laptop aan het stroom gelegd. De stroom zit namelijk in de zeer schappelijke prijs van € 16,00 inbegrepen (Camping Key Europe tarief). Daarna zijn we naar het restaurant gelopen om te reserveren voor vanavond. Het is immers zondag en dan koken we niet zelf. Op het terras gelijk ook nog maar wat koude colaatjes besteld en heerlijk in het zonnetje naar binnen laten glijden. Wat is vakantiefietsen toch geweldig!!

• 01 Juni 2014 - 20:32

Tonny De Vaan:

Nou nou, stelletje mazzelaars, dat gaat goed. Hopelijk houden jullie goed weer. Groeten uit Druten