Dag 14: Saint-Ambroix - Reisverslag uit Saint-Ambroix, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 14: Saint-Ambroix - Reisverslag uit Saint-Ambroix, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 14: Saint-Ambroix

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

05 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Ambroix

Dag 14: 5 juli 2013
Lac Naussac (F) – St. Ambroix (F)
Afstand: 95,5 km
Gefietst: 4 uur en 55 minuten
Gem. Snelheid: 19,4 km/u

Gisteravond heerlijk gegeten in het restaurant bij de camping. Zoals ik al eerder vermeldde stond er varken van het spit op het menu. Voor E. 17,00 p.p. kregen we 3 gangen voorgeschoteld. Voorgerecht: Tabouille (soort couscous salade), Hoofdgerecht: varken van het spit met in het vet meegebakken aardappeltjes (onbeperkt!!) en als Nagerecht: Pannacotte met vruchtjes en rode bessen saus. Bij al dit lekkers hebben we een hele fles water van ruim een liter leeggedronken. Vannacht heerlijk geslapen (lekker koel omdat we ons op 930 m hoogte bevonden) en vanmorgen om half 7 opgestaan. Om 8 uur konden we bij de bar ons bestelde brood ophalen en dit hebben we op het terras opgegeten. Rond 8.15 uur fietsten we weg. In Langogne bij de bakker nog wat te eten voor onderweg gekocht en daarna konden we gelijk aan een eerste klimmetje beginnen. Daarna hebben we zo’n 20 km “vlak” gereden en uiteindelijk diende zich de “geweldige” afdaling van 40 km naar Les Vans aan. Nou………… zo geweldig waren de eerste 20 km niet!!! Het slingerde van jewelste over een zeer slecht wegdek. Echt genoten hebben we niet van het uitzicht. Alle ogen waren gericht op het omzeilen van de gaten en stenen. Uiteindelijk kwamen we wat meer in de bewoonde wereld en werd de weg iets breder. Helaas daalde het nu iets minder en moest er regelmatig bijgetrapt worden. Rond het middaguur reden we Les Vans binnen en stopten midden in het centrum voor een welverdiend terrasje (Cola!!). Eenmaal weer op de fiets kregen we gelijk een klim van 2 km voor de kiezen met percentages tot boven de 10%. En dat in de volle zon en bij ca. 28 graden. Dat was even doorbijten en tevens het laatste klimwerk van vandaag. In een lekker tempo (rond de 25 km/u) reden we naar St. Ambroix alwaar wij rond kwart voor 2 op Camping Les Clos arriveerden. Om er te komen was nogal een hele onderneming. Het was niet duidelijk aangegeven en we reden dwars door de tuin van de mensen die naast de camping wonen. Gelukkig kwamen we ze niet tegen. Ook hier mochten we zelf een plekje zoeken en hebben we voor morgenvroeg alvast het brood besteld. We kunnen het dan om half 8 ophalen als we dat willen. Het is een echte stadscamping die echter heel rustig achter de kerk ligt (en nee……….. niet op het kerkhof!!). Het sanitairgebouw kom je alleen maar in middels een toegangscode. Heel handig om overlast van spelende kinderen te voorkomen. En bij de was en afwasbakken hangen overal bakken/emmers aan een ketting. Er hangt nog net geen afwasborstel en afwasmiddel bij. Waar kom je dit nou nog tegen!!?? Inmiddels is ook het stel dat bij ons in Le Puy en Velay op de camping stonden op deze camping gearriveerd. Zij fietsen dezelfde route en ongeveer dezelfde afstanden als wij, dus die komen we misschien nog wel vaker tegen. Zo meteen maar eens naar het centrum lopen en kijken of we wat boodschappen kunnen doen.