Dag 12: Chadernolles - Le Puy en Velay - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu Dag 12: Chadernolles - Le Puy en Velay - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Mariken Kuppens - WaarBenJij.nu

Dag 12: Chadernolles - Le Puy en Velay

Door: Mariken

Blijf op de hoogte en volg Mariken

03 Juli 2013 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Dag 12: 3 juli 2013
Chadernolles (F) – Le Puy en Velay
Afstand: 68,1 km
Gefietst: 4 uur en 30 minuten
Gem. Snelheid: 15,1 km/u

De afgelopen nacht heeft het zowat de hele nacht geregend. Op een gegeven moment zo hard dat Tonny dacht dat hij het hoorde lekken in de voortent. Rond half 6 werd het droog en om 6 uur zijn we opgestaan en hebben we alles rustig ingepakt. Om 7 uur zat alles weer keurig op de fietsen. Met de eigenaren van ons onderkomen/camping hadden we afgesproken dat ze voor ons een brood klaar zouden leggen. En dat lag keurig klaar! In de keuken van de groepsaccommodatie hebben we ons brood gesmeerd en de helft ervan opgegeten. De andere helft ging mee voor onderweg. Het was een stuk frisser en volledig bewolkt dus we vertrokken met de arm- en beenstukken aan (Tonny alleen de armstukken) . Ik had voor de zekerheid ook alvast de regenoverschoenen aangetrokken want het zag er uit alsof het ieder moment kon gaan regenen. Licht glooiend en vervolgens met een lange steile klim ging het naar La Chaisse Dieu. Eenmaal boven bleven we een hele tijd op dat niveau fietsen. Dat was wel even lekker. Inmiddels waren we ook door ons water heen en gingen we op zoek naar een winkel. Nou……… vergeet het maar!! Dit gebied is volledig uitgestorven. Uitendelijk in de afdaling van Allegre zag ik in een flits een Petite Casino (klein supermarktje). Dus vol in de remmen en naar binnen. We kochten er een fles water en 2 bananen. De bidons werden weer gevuld met aanmaaklimonade en de banaantjes smaakten prima. Hiermee moesten we het kunnen redden tot in Le Puy en Velay. Inmiddels had ik het zo koud dat ik mijn regenjack maar aangedaan heb. Vlak voor Le Puy en Velay kregen we nog even een vies klimmetje voor de kiezen die niet als zodanig in het boekje stond. Maar goed…… we waren er toch bijna. Rond half 1 denderden we via een steile afdaling Le Puy en Velay binnen. De camping was zo gevonden, want die ligt aan de route, pal onder de 2 rotsblokken waar op de ene top een kerkje staat en op de andere top een groot Mariabeeld. De campingbeheerder wilde net sluiten voor de middagpauze, maar wees ons snel nog het trekkersveld aan. Na 14 uur moeten we ons maar een keer komen inschrijven. Inmiddels staat alles weer en zijn we weer helemaal frisjes. We hebben in ieder geval tijd genoeg om de stad te bekijken en wat boodschapjes te doen. Oh ja……….. en de hele rit hebben we het droog gehouden en het is nog steeds droog. Le Puy en Velay is een behoorlijke stad met een heel leuk centrum (volledig afgesloten voor het verkeer). Op een gezellig pleintje hebben we bij een restaurantje onze avondmaaltijd (om half 3 in de middag) gegeten. Een heerlijke salade met Carpaccio (Tonny de Griekse variant en ik de Italiaanse), frietjes en stokbrood. Het smaakte voortreffelijk. Daarna nog een rondje stad gelopen en op de terugweg naar de camping bij een SuperU boodschappen gedaan. Inmiddels was er nog een Nederlands stel gearriveerd op de camping die ook dezelfde route aan het fietsen is als wij. Ook zij gaan morgen voor de Koninginnenetappe naar Langogne (Lac Naussac). Morgen moeten we 3 behoorlijke Cols over (2 van 1000 m en 1 van 1264 m). De col van 1264 m is tevens het “dak””(hoogste punt) van de hele tocht. Gelukkig zitten we al behoorlijk hoog en blijven we ook behoorlijk hoog dus dat moet te doen zijn.

P.S. Als er na morgen geen verslagen meer volgen, dan hebben we het niet gehaald ;-)